Naprawa odprysków lakieru

 

Naprawa odprysków lakieru.

Auto detailing to dbanie o samochód i poprawa jego wyglądu, dlatego zrobiłem wpis o temacie „naprawa odprysków lakieru„. Najczęściej tego typu skazy powstają podczas eksploatacji i pojawiają się przez uderzenia drobnych kamyków, zwłaszcza podczas jazdy z dużymi prędkościami np. autostradą.

Właściwie nie mamy na to wpływu. Oczywiście są pewne metody zabezpieczania, ale o tym napiszę być może w innym artykule.

A więc co zrobić gdy przyglądając się lakierowi naszego auta odkryjemy odprysk ?

Oczywiście jak najszybciej zająć się zabezpieczeniem i naprawą. Do tego nie muszę chyba nikogo przekonywać, bo po pierwsze taki odprysk to szybka droga do korozji, a po drugie wygląda nie estetycznie a tego pasjonat auto detailingu nie zniesie! 😀

Poniżej przygotowałem dla Ciebie fotorelację z takiej naprawy. Jest ona naprawdę bardzo prosta i spokojnie możesz ją przeprowadzić samemu w domowych warunkach.

 

MATERIAŁY POTRZEBNE DO NAPRAWY ODPRYSKU LAKIERU :
  • Lakier do zaprawek, który kupisz w każdym sklepie z artykułami lakierniczymi posiadającym mieszalnie, odpowiedni kolor dobierzesz podając nr. VIN Twojego samochodu. W przypadku lakierów typu metalik, będzie to tzw. Baza (kolor) i Klar (lakier bezbarwny),
  • Wąski pędzelek, a najlepiej komplet pędzelków, od wąskiego do trochę szerszego, w zależności jak dużą powierzchnię odprysku będziesz pokrywał.
  • Preparat do odtłuszczenia lakieru, ja użyłem środka do dezynfekcji bazującego na alkoholu izopropylowym (IPA).
  • Waciki kosmetyczne lub czystą szmatkę, najlepiej z mikrofibry

 

  1. Przystąpiłem do działania, pierwszą czynnością, którą wykonałem, było dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie miejsca odprysku lakieru, zrobiłem to używając płatka kosmetycznego nasączonego środkiem do odkażania, bazującym na alkoholu izopropylowym tzw. IPA.

2. Kolejną czynnością jaką wykonałem było pokrycie odprysku lakieru farbą bazową, która została idealnie dobrana w mieszalni lakierów, po podaniu numeru VIN. Dzięki użyciu przeze mnie cienkiego pędzelka, mogłem precyzyjnie malować, nie wychodząc poza obrys odprysku.

3. Po 30 min od nałożenia bazy, miejsce odprysku pokryłem klarem, czyli lakierem bezbarwnym. Kliknij w zdjęcie, to na powiększeniu zobaczysz, że tym razem malując klarem, nieco wyszedłem poza obrys odprysku, jest to celowy zabieg, w celu lepszego zespolenia. Klar schnie w kilka minut, ale pełną twardość i trwałość uzyskuje po kilkunastu godzinach.

Jak widzisz klar wysychając zmniejszył swoją objętość i finalnie miejsce naprawy jest praktycznie nie widoczne. Dodatkowo można po utwardzeniu lakieru je przepolerować, ale nie jest to konieczne bo i bez tego efekt jest satysfakcjonujący.


Poniżej kolejny drobny odprysk lakieru, tym razem na masce. Zasada działania jest dokładnie taka sama, jaką pokazywałem na przykładzie lusterka.

Niechciany intruz zlokalizowany.

Oczyszczenie i odtłuszczenie miejsca naprawy. W przypadku, gdy miejsce odprysku lakieru było by pokryte rdzą, musiałbym ją ostrożnie usunąć np. cienką igłą.

Nakładanie bazy (kolor) przy pomocy cienkiego pędzelka pozwalającego precyzyjnie ją nałożyć nie wychodząc poza obrys odprysku.

A to już końcowy efekt po nałożeniu bazy i klaru, po utwardzeniu będzie można to miejsce jeszcze delikatnie przepolerować, jednak nie jest to konieczne, pamiętaj że ujecie jest zbliżone, a podczas normalnej odległości naprawa niknie w oczach.

 


Jeszcze jeden mały odprysk lakieru, tym razem znaleziony na dachu. Zasada postepowania dokładnie taka sama jak poprzednio.

Podsumowanie.

Mam nadzieję, że moim wpisem dostarczyłem Ci potrzebnej wiedzy, do naprawy odprysków i defektów lakieru, a także zmotywowałem Cię do działania. Oczywiście zachęcam do komentowania, pytań i konstruktywnego feedback-u.

 

Odwiedź Nasz kanał YouTube krolpolysku
Odwiedź również, Nasz Facebook FanPage – http://www.facebook.com/krolpolysku/

Tagi: naprawa odprysków lakieru, jak zrobić zaprawki, auto detailing, pasjonat auto detailingu, odprysk lakieru, auto detailing wroclaw

13 Comments

  • matt| 7 czerwca, 2020 at 3:59 pm Odpowiedz

    Witam ,a co jeśli już wychodzi rdza? ta sama technika baza + klar? czytałem gdzieś ze można troszkę szpachli wrzucić wtedy baza + klar? Króli co byś poradził? 🙂

  • Mikolay| 3 czerwca, 2020 at 9:29 am Odpowiedz

    Dzień dobry,

    Mam mały odprysk na drzwiach pasażera, więc doprowadza mnie do szału za każdym razem jak podchodzę.
    Sprawa świeża, żadnej rdzy nic takiego.
    Dylemat mam taki, jak widać że doszło do białego z szarego koloru bazowego.
    Czy w takiej sytuacji też można położyć kolorek bazowy na takie coś?
    Gdzie można kupić gotowy lakier pasujący do auta?

    Pozdrawiam,
    Mikołaj

    • krolpolysku| 3 czerwca, 2020 at 8:57 pm Odpowiedz

      Pewnie, ze mozna.Kup baze w mieszalni lakierów po kodzie koloru Twojego auta i tyle.Odtłusc przed zaprawieniem odprysku.Powodzenia.Pozdrawiam.Król.

  • Mikolay| 3 czerwca, 2020 at 9:29 am Odpowiedz

    Dzień dobry,

    Mam mały odprysk na drzwiach pasażera, więc doprowadza mnie do szału za każdym razem jak podchodzę.
    Sprawa świeża, żadnej rdzy nic takiego.
    Dylemat mam taki, jak widać że doszło do białego z szarego koloru bazowego.
    Czy w takiej sytuacji też można położyć kolorek bazowy na takie coś?
    Gdzie można kupić gotowy lakier pasujący do auta?

    Pozdrawiam,
    Mikołaj

  • Dorian| 4 lipca, 2019 at 9:13 am Odpowiedz

    Dzień dobry,

    Wracam do tego tematu z innym pytaniem 🙂

    Mam mały odprysk na drzwiach kierowcy, więc doprowadza mnie do szału za każdym razem jak podchodzę.
    Sprawa świeża, żadnej rdzy nic takiego.
    Na zdjęciu wygląda to tak:
    https://photos.app.goo.gl/6GfxFkqtPpZ8r5js6

    Dylemat mam taki, że jak widać nie zszargało całego koloru bazowego, ”nie doszło do białego”.
    Czy w takiej sytuacji też można położyć kolorek bazowy na takie coś?

    • krolpolysku| 4 lipca, 2019 at 10:12 pm Odpowiedz

      Pewnie, że można.Jak Cie to drażni to uzupełnij precyzyjnie lakierem bazowym 1-2 warstwy.Mozna pojsc dalej i uzupełnić klar, jednak wymaga to uzycia odpowiednich pedzelków i precyzji, zeby za bardzo nie wyjsc poza obrys odprysku-obicia.Mozna to również pozniej przeleciec papierkami na mokro np. 2500 i 3000 i przepolerować polishem i zrobic finish.Pozdrawiam.Król.

      • Dorian| 5 lipca, 2019 at 9:06 am Odpowiedz

        Dzięki! Będę próbować. Pędzelki do zdobień już zamówione 🙂

  • Mateusz| 28 maja, 2019 at 4:55 pm Odpowiedz

    Cześć
    A co z większym ubytkiem jedynie lakieru bezbarwnego. Z małej kropki zrobiła się spora plama? Zasługa ręcznej myjni i wody pod ciśnieniem, z każdym kolejnym myciem plama się powiększa. Czy można to prostu samym bezbarwnym lakierem zabezpieczyć, np. takim gotowym z puszki? Wolałbym uniknąć malowania całego dachu, tym bardziej że 3 lata temu malowalem z tego samego powodu maskę…

    • krolpolysku| 29 maja, 2019 at 8:43 am Odpowiedz

      Oczywiscie, trzeba to zabezpieczyc klarem.Uzupełnić całość lub przy większych ubytkach ze 2-3 warstwy po krawędziach, tak żeby sie dalej „nie pruło” Pozdrawiam.Król.

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Back to top